Do
obsługi wymagają posiadania wiedzy specjalistycznej lub zatrudnienia
analityka, są nieintuicyjne, drogie w zakupie oraz wdrożeniu,
a nierzadko - obejmują zbyt wąski zakres danych. Z
obserwacji rynku wynika, że to najczęstsze bariery, które
powstrzymują firmy sektora MSP przed wdrożeniem
zaawansowanych programów informatycznych do pobierania i przetwarzania w formie
raportów informacji pochodzących z różnych źródeł.
Potwierdzają
to badania przeprowadzone na zlecenie platformy MobilneRaporty.pl
na grupie 1000 polskich mikro i małych firm. Zgodnie z wynikami, aż
98 proc. przedsiębiorców korzysta z systemów
informatycznych zawierających moduły do raportowania, niemniej ich jakość i przystępność w obsłudze ocenia na zaledwie 1,7 pkt.
(gdzie 1 oznacza bardzo źle, a 5 – bardzo dobrze). Przedsiębiorcy,
zapytani czy chcieliby korzystać z prostego i taniego systemu raportowania
danych online, odpowiedzieli „tak” w 74 proc. Dodatkowo, 93 proc. z nich potwierdziło,
że narzędzie powinno być
dostępne również na urządzenia
mobilne. Okazali gotowość do płacenia za rozwiązanie, ale nie więcej
niż 8-10 złotych brutto za użytkownika
(przy założeniu modelu płatności, w którym
opłata uzależniona jest od liczby osób, które
mają uprawnienia do samodzielnego generowania raportów
lub którym raporty są udostępniane).
Podobne
odpowiedzi padły ze strony właścicieli biur
rachunkowych. Mimo że na 200 przebadanych, aż 96 proc. nie
korzystało z żadnego automatycznego systemu do raportowania, to ponad
93 proc. zadeklarowało chęć wdrożenia
systemu, pod warunkiem że byłby tani i prosty w
obsłudze. Zapytani, z jakich narzędzi
do raportowania dotychczas korzystali, 84 proc. wskazało na pracę
w dokumentach typu exel.
„Nie ma intuicyjnego
systemu raportowania dla MSP”
Jak
pokazują badania, wiele małych i średnich firm korzysta
z niedrogich programów informatycznych wspomagających zarządzanie
firmą, choć systemy te zwykle nie udostępniają
modułów do raportowania. Jeżeli
takie rozwiązania są dostępne,
zwykle albo obejmują zbyt wąski zakres danych,
albo ich zakup i wdrożenie okazują się
być zbyt drogie. W tej sytuacji rozwiązaniem
wydaje się być tworzenie własnych raportów, niemniej to czas, którego właściciele
firm MSP nie mają, wykonując oprócz
pracy często także inne czynności organizacyjne i
finansowe. Poza tym, by generować własne raporty niezbędna
jest wiedza specjalistyczna, której przedsiębiorcy mają
prawo nie posiadać.
–
Osobiście odwiedziłem 10
biur rachunkowych obsługujących od 20 do 200
klientów. Zapytałem ich właścicieli, co według nich brakuje w systemie business
intelligence do zarządzania informacjami w
firmie, z którego korzystają. Wszyscy zgodnie
przyznali, że na rynku nie ma
intuicyjnego systemu raportowania dla MSP, który pozwalałby przekazywać raporty klientom w sposób
automatyczny. W rozmowach wyszło, że firmy te, mimo że posiadają narzędzia raportowe w
ramach posiadanych systemów informatycznych,
nie umieją z nich korzystać
– mówi Piotr Jurasz, pomysłodawca i założyciel
MobilneRaporty.pl, platformy do generowania raportów z poziomu urządzenia
mobilnego.
Zarządzanie komunikacją 3.0
Multiplatformowe,
działające w chmurze, niewymagające specjalistycznej
wiedzy, analityczno-raportujące aplikacje na urządzenia
mobilne, zgodne z trendem web 3.0 oraz kompatybilne z popularnymi programami
informatycznymi: sprzedażowymi, magazynowymi, finansowymi, kadrowo-płacowymi
i pakietami łączącymi wszystkie te systemy – to kierunek, w którym zmierza
dzisiejsza analiza i wymiana informacji pomiędzy firmą,
jej pracownikami i klientami.
Już
badanie przeprowadzone przez IDG Research Services na zlecenie Sage pokazało, że
przedsiębiorstwa, które aktywnie i efektywnie przetwarzają
oraz wykorzystują informacje biznesowe, rozwijają
się o 35 proc. szybciej, zwiększając
jednocześnie swoją produktywność. Wykazano przy tym, że
firmom posiadającym mobilny dostęp do danych,
zdecydowanie łatwiej jest sprzedawać nowo wprowadzane
produkty i usługi, a także docierać do nowych klientów.
Standaryzacja
procesu raportowania w firmach, szczególnie małych i średnich,
to dziś krok konieczny. W końcu bez stałego, mobilnego dostępu
do zbiorczych informacji mówiących o najważniejszych
procesach w firmie, rozwój przedsiębiorstwa stoi pod
znakiem zapytania. Tymczasem tanie, nowoczesne usługi działające
w chmurze, pozwalające na automatyczne, bieżące lub cykliczne
generowanie raportów podsumowujących procesy, to baza
wiedzy dla każdej ze stron. Z jednej to informacja dla właściciela
o stanie przedsiębiorstwa, dzięki czemu może podejmować szybkie i
racjonalne decyzje na poziomie operacyjnym oraz strategicznym. Z drugiej strony
- wiedza dla pracownika, który generując raport na urządzeniu mobilnym może w
każdej chwili sprawdzić np. swoje wyniki sprzedażowe, z trzeciej - ułatwiona
komunikacja z klientem, który generując raport otrzymany
np. od biura rachunkowego ma stały dostęp do danych
finansowych i podatkowych. Zatem czy rozwiązania mobilne rozwiążą problemy z
raportowaniem w polskich firmach MSP? Czas pokaże.
Projekt
współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu
Rozwoju Regionalnego. Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka. Działania 8.1:
Wspieranie działalności gospodarczej w dziedzinie gospodarki elektronicznej.
Dotacje
na innowacje - Inwestujemy w Waszą przyszłość.
‹
›